Zygmunt Konieczny – kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, twórca piosenki literackiej. Urodził się 3 stycznia 1937 r. w Krakowie i z tym miastem związany jest do dziś. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej na wydziale kompozycji w latach 1956-1962. W 1959 r. debiutował w słynnym kabarecie literackim „Piwnica pod Baranami” i przez kilka lat był jego jedynym, profesjonalnym kompozytorem. Stworzył oryginalny styl piosenki, w której muzyka interpretuje poetycki tekst, wydobywa znaczenia, stwarza emocje.
Nazywają go „wesołym kompozytorem smutnych piosenek”. Tworzył muzykę do tekstów wybitnych poetów polskich i obcych, interpretowanych przez wielu wykonawców, z których najbardziej znana jest Ewa Demarczyk.
Zygmunt Konieczny od początku swej drogi twórczej współpracuje ze sceną. Napisał muzykę do ponad 200 spektakli teatralnych, telewizyjnych i radiowych. Do najgłośniejszych należą: Sen nocy letniej, Dziady, Wyzwolenie w reż. Konrada Swinarskiego; Biesy, Noc listopadowa, Dybuk, Klątwa w reżyserii Andrzeja Wajdy; Wiśniowy sad, Portret, Mewa w reżyserii Jerzego Jarockiego; Do piachu, Affabulazione w reżyserii Tadeusza Łomnickiego; Hamlet, Nie-Boska Komedia w reżyserii Krzysztofa Nazara; Mistrz i Małgorzata, Wniebowstąpienie w reżyserii Macieja Englerta; Opis obyczajów w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Jego muzyka zawsze stanowi integralną część przedstawienia, współtworzy inscenizację teatralną, a niekiedy odgrywa wręcz dominującą rolę, jak w wypadku Nocy listopadowej w reż. A. Wajdy czy Sztukmistrza z Lublina w reż. J. Szurmieja.
Zygmunt Konieczny jest twórcą muzyki do ponad stu czterdziestu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Wielokrotnie współpracował z takimi reżyserami jak Henryk Kluba (Słońce wschodzi raz na dzień), Antoni Krauze (Palec boży), Andrzej Wajda (Biesy), Wojciech Marczewski (Zmory, Klucznik, Ucieczka z kina Wolność), Tadeusz Konwicki (Jak daleko stąd, jak blisko, Dolina Issy, Lawa), Andrzej Barański (Lucyna, Tabu), Stanisław Różewicz (Opadły liście z drzew, Śmieszny staruszek), Igor Mołodecki (Słoneczko, Szczególne małe sny, Gdzie jesteś Święty Mikołaju?), Jan Jakub Kolski (Pogrzeb kartofla, Jańcio Wodnik, Grający z talerza, Historia kina w Popielawach, Pornografia), Marta Meszaros (Po drodze, Imre Nogia – Niepochowany), Robert Gliński (Figurant).
Zygmunt Konieczny tworzy duże formy oratoryjne: Powstanie warszawskie, Wyspiański według Koniecznego, Serce moje gram do utworów S. Wyspiańskiego, Litania polska do wierszy ks. J. Twardowskiego, a także muzykę baletową, koncertową i kameralną.
Jest laureatem licznych nagród polskich i międzynarodowych, m. in. Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego (1976, 1977), Złotych Lwów Gdańskich (1990, 2003), Polskich Orłów (1999, 2003), Fryderyka (2001), Nagrody Georgesa Delerue’a (2003). W 2005 roku wyróżniony został Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”
fot. Igor Mołodecki
Muzyka teatralna:
Serce moje gram, (Stanisław Wyspiański), insc. Krzysztof Orzechowski, muz. Zygmunt Konieczny
Śnieżyca, (libretto: Agnieszka Osiecka), reż. Zygmunt Konieczny, muz. Zygmunt Konieczny
Muzyka filmowa:
Jak daleko stąd, jak blisko, reż. Tadeusz Konwicki, muz. Zygmunt Konieczny
Figurant, reż. Robert Gliński, muz. Zygmunt Konieczny
Jasminum, reż. Jan Jakub Kolski, muz. Zygmunt Konieczny
Kontrapunkt, reż. Andrzej Papuziński, muz. Zygmunt Konieczny
Lekcja polskiego, reż. Mariusz Malec, muz. Zygmunt Konieczny
Pornografia, reż. Jan Jakub Kolski, muz. Zygmunt Konieczny
Inne:
Glissando, muz. Zygmunt Konieczny
Intermezzo, muz. Zygmunt Konieczny
Muzyka baletowa, muz. Zygmunt Konieczny
Rozmowa z kompozytorem:
Rozmowa z Zygmuntem Koniecznym, prowadzi Agnieszka Malatyńska