Fatałaszek (Katarzyna Pater)
Muzyka: Andrzej Zarycki
Wydanie (audiobook): 2009 r.
Wydawca: Wydawnictwo Zaszafie, Kraków
Opis wydawnictwa:
Audiobook „Fatałaszek” to muzyczna adaptacja bajki Katarzyny Pater o tym samym tytule. Książka opowiada o małym, zalęknionym chłopcu, który boi się otaczającego go świata. Fatałaszek mieszka na strychu i jest bardzo samotny. Jego życie odmienia się dzięki dziewczynce o imieniu Tycia. Wraz z nią chłopiec zaczyna podróżować, odkrywać piękno przyrody czy uroki miejskiego życia. Przede wszystkim jednak nabiera odwagi i pewności siebie. Ten literacki świat wzbogacają ilustracje wykonane przez samą autorkę.
Muzyczna wersja bajki w jeszcze większym stopniu pozwala zanurzyć się w magicznym świecie Fatałaszka i emocjach, które mu towarzyszą. Audiobook powstał głównie z myślą o dzieciach niewidzących i niedowidzących, choć doskonale sprawdza się jako propozycja muzyczno-literacka dla wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Fatałaszek jest projektem rodzinnym – prócz muzyki kompozytora na płycie można usłyszeć jego żonę, Beatę Paluch oraz dzieci, Stanisława i Marię Zaryckich. Dziecięce głosy dodają autentyzmu i naturalności przedstawianej historii, co wyróżnia wydawnictwo pośród innych projektów tego typu.
Charakterystyka muzyki:
Muzyka Fatałaszka oddaje różnorodność i niezwykłą plastyczność świata wykreowanego przez Katarzynę Pater. Partytura rozpisana została na orkiestrę kameralną (kwartet smyczkowy, fortepian, klarnet, saksofony, kontrabas), która ilustruje przygody bohaterów. Utwory budują tło dla dialogów, dookreślają miejsce akcji, przede wszystkim zaś przekazują emocje towarzyszące postaciom. Najlepszym przykładem tych ostatnich jest melancholijna Piosenka Fatałaszka, wyrażająca samotność i lęki bohatera.
Na warstwę dźwiękową Fatałaszka składają się kompozycje o bogatej i skontrastowanej kolorystyce. Kompozytor bardzo często eksponuje tu brzmienie konkretnych instrumentów, przypisując im określone funkcje. Partie smyczkowe towarzyszą głównie scenom „ruchowym”, dynamizują akcję i nadają jej określone tempo. Brzmienie instrumentów dętych łączy się najczęściej z bardziej refleksyjną sferą marzeń i snów bohaterów (np. utwór Krajobraz rzeczy pięknych z wiodącą partią saksofonu). Delikatne dźwięki fortepianu ilustrują z kolei te fragmenty opowieści, w których na plan pierwszy wysuwa się działanie magii (np. podniebna podróż bohaterów do domu).
Magdalena Figzał-Janikowska
Nagranie:
Okładka płyty: